U bent hier
Artikelen
Overzicht van pagina's van het type artikel.
Zoeken en filteren kan op titel, inhoud en de indelingen taxonomie levenscyclus.
Sorteren kan op titel en datum.
| Titel |
Inhoud |
Informatiemodel | Levenscyclus | Datum eerste publicatie |
|---|---|---|---|---|
| Waarom labyrinth? |
Het begrip labyrinth als subdomeinnaam.
|
Context | 1 Ontstaan | 12/10/2004 - 17:45 |
| Waarderen |
VernietigingVernietiging van informatie is een beheershandeling, die zoveel mogelijk transparant en controleerbaar moet plaatsvinden. Het resultaat van het feitelijk vernietigen is onomkeerbaar. Omdat onoordeelkundig vernietigen tot grote schade kan leiden voor een organisatie hebben diverse organisatie-onderdelen, maar ook individuele functionarissen, hierin een eigen verantwoordelijkheid. Zij moeten allen in de gelegenheid gesteld worden om op enig moment een aandeel te leveren in de vernietiging met de bijbehorende argumentatie. |
2 Waarderen | 23/01/2006 - 00:00 | |
| Archiefwaardig, recordness en procesgebonden informatie |
Hoewel het steeds vaker gebruikte begrip 'archiefwaardig', eigenlijk dezelfde strekking heeft als het Engelse woord recordness voelt het niet als gelijkwaardig. In de basis is er al een verschil tussen beide begrippen. Is recordness een zelfstandig naamwoord, archiefwaardig daarentegen is een bijvoeglijk naamwoord. Omdat zowel recordness als archiefwaardigheid een bepaalde status aan informatie geven met gevolgen voor beheer en behoud zal er geen discussie over de betekenis daarvan mogen bestaan. |
Context | 1.1 Definitie | 14/10/2009 - 22:15 |
| XML en PDF: Twee standaarden |
Het Portable Document Format (PDF) en de eXtensible Markup Language (XML) zijn standaarden die genoemd worden in Regeling geordende en toegankelijke staat archiefbescheiden. Reden genoeg om kort op beide in te gaan en overeenkomsten en verschillen uit te leggen. |
Informatieobject | 3.3 Fysiek beheren, 3.5 Documenteren, 4.1 Voortbestaan | 18/06/2004 - 19:45 |
| Wet hergebruik van overheidsinformatie (WHO) |
De Wet hergebruik van overheidsinformatie (WHO) die gebaseerd is op Europese richtlijnen betreffende het verstrekken van open data door overheden is op 7 juli in het Staatsblad gepubliceerd (Stb. 2015, nr. 271). Hij is per 18 juli 2015 van kracht geworden (Stb. 2015, nr. 299). Met deze wet is de Archiefwet 1995 op een aantal punten gewijzigd en aangevuld (WHO art.11). |
Context, Handeling, Object beschikbaarstellen | 1.1 Definitie, 2.2 Selecteren, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden, 3.6 Beschikbaarstellen, 4 Bewaren | 19/07/2015 - 18:45 |
| Ordeningsstructuur en selectielijsten |
Ordeningsstructuur
Een selectielijst moet volgens het Archiefbesluit 1995 aansluiten op de ordeningsstructuur van een organisatie. Volledig digitaal procesgeoriënteerd werken maakt het nodig nog eens naar het begrip ordeningstructuur te kijken. De fysieke functionele barrières van het papier vallen door het digitaal werken immers weg. Dat kan tot gevolg hebben dat er misschien een aangepast ordeningsmodel nodig is.
|
Context, Handeling, Informatieobject | 1.1 Definitie, 2 Waarderen, 4.2 Bewaren context | 26/03/2015 - 22:15 |
| Laatste overzicht beschikbaar (oktober en november 2011) |
Er is weer een nieuw overzicht beschikbaar, de laatste uit een periode van 12 jaar. Deze betreft de maanden oktober en november 2011. De vorige ging over de maanden augustus en september 2011.
|
Context | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 12/12/2011 - 00:45 |
| Documenttypen (versie 16 december 2023) |
|
Informatieobject | 1.1 Definitie, 1.3 Benoemen bestanddeel | 11/02/2011 - 20:00 |
| Van administratie naar collectie |
|
Context, Handeling, Informatieobject | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 21/04/2015 - 23:45 |
| End of life (EOL) Labyrinth - Site gaat ofline op 5 januari 2025 |
Aan alles komt een eindeWat is er aan de hand?
|
Informatieobject | 3.1 Bewaken kosten, 3.3 Fysiek beheren, 3.4 Integreren, 3.6 Beschikbaarstellen, 4 Bewaren | 24/09/2022 - 11:25 |
| Gemeenschappelijke regelingen en selectielijsten |
AanleidingAf en toe krijg ik te maken met de vraag of de gemeentelijke selectielijst zonder meer toepasbaar is op archieven van gemeenschappelijke regelingen. Hetzelfde punt is ook onderwerp van discussie geweest bij de vaststellingsprocedure van de actualisatie van de gemeentelijke selectielijst in 2012. Het antwoord op deze vraag is te vinden in de manier waarop artikel 40 van de Archiefwet 1995 te interpreteren is. |
Context | 2.3 Bepalen van de grondslag en de betrouwbaarheid, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden | 16/04/2014 - 22:00 |
| 15 jaar - Labyrinth (juni 2019) |
Deze site bestaat in juni 15 jaar!Op Archive.org zijn eerdere versies te zien. De eerste pagina is daar gearchiveerd op 17 september 2004. https://web.archive.org/web/20040917025329/http://labyrinth.opweb.nl/
|
Context, Handeling, Informatieobject | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 29/05/2019 - 22:33 |
| Van dingen die voorbij komen - overheidsinformatievoorziening sinds 1979 |
Niets nieuws
|
Context | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 3.1 Bewaken kosten, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden, 3.5 Documenteren, 4 Bewaren | 05/01/2022 - 10:41 |
| Over de rollen van een archivaris |
Rol Over die rol van de archivaris is natuurlijk van belang te weten hoe tegen zo’n functionaris aangekeken wordt. Van belang is te beseffen dat een archief veel meer is dan wat DIV onder zich heeft en bijvoorbeeld de inhoud van een DMS of hoe je het ook noemen wilt. Als regel kan gehanteerd worden dat het gaat om alle informatie die wordt verwerkt in de context van de processen, projecten en andere activiteiten van een overheidsorganisatie of onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
Kort gezegd de hele administratie. In dat geval is de de Archiefwet van toepassing. Alleen niet alles is even belangrijk. Wat niet belangrijk is, is te vernietigen op basis van de geldende selectielijsten. Vooraf bepalen wat wel of niet tot dit geheel hoort is alleen ethisch gezien al uit den boze. De Archiefwet is nadrukkelijk een wet op de overheidsinformatie of overheidsadministratie. Archief is administratie en administratie is archief. Eenmaal afgesloten en overgebracht is een archief een collectie die onderdeel is van een geheel van collecties van een archiefbeherende instelling. |
Actor | 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden | |
| Ketens, ketensamenwerking, keteninformatisering |
|
Context | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 25/07/2015 - 09:15 |
| Zaaksgewijs werken |
Aanleiding
Het principe van common ground is niet zo ingewikkeld en wordt hier ook niet verder toegelicht, De te verwerken en verwerkte gegevens blijven bij de bron en zijn via verschillende processen (contexten) met bijbehorende functionaliteiten door mensen en machines voor gebruik en hergebruik te benaderen. Eigenlijk een centraal archief dat vele klanten kan bedienen. Wat bijzonder is dat de discussie over de aard van het zaaksgewijs werken weer opborrelt. Vandaar dat hier nog maar een keer een uitleg volgt. |
1.1 Definitie, 4.2 Bewaren context | 04/12/2022 - 11:10 | |
| Reizen door de tijd |
Een metafoor voor vervangingInformatie met behoud van context, functionaliteit en waarborgen omtrent integriteit, betrouwbaarheid en authenticiteit ongeschonden door de tijd te brengen met behulp van de daarvoor op dat moment meest geschikte methoden en technieken is een van de doelen van vervanging.
De reis
|
Informatieobject | 1.2 Benoemen informatiesysteem, 4.1 Voortbestaan | 23/07/2005 - 13:30 |
| Een tweetal paradoxen |
Eenvoud versus materialiteit |
Context, Handeling, Informatieobject | 1 Ontstaan, 2.3 Bepalen van de grondslag en de betrouwbaarheid, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden | 19/09/2018 - 18:31 |
| Selectielijsten en vaststelling |
Formeel procesVernietigen is een onomkeerbaar proces, Het vernietigen van informatie conform de Archiefwet maakt het vernietigingsproces zowel voor de eigen organisatie als ook voor externen transparant. Op die manier is namelijk aantoonbaar welke informatie is vernietigd, wanneer die informatie is vernietigd, waarom de informatie is vernietigd en dat zij daarom terecht is vernietigd. Redenen waarom de wetgever hoge eisen stelt aan de grondslag, het instrument en de toepassing daarvan. |
Context, Handeling | 2 Waarderen, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden | 09/03/2015 - 00:00 |
| Records management - (documentaire informatievoorziening) |
Het isdat deel van het informatiebeheer waarmee conform wettelijke vereisten op aantoonbare manier gedurende de (wettelijke) bewaartermijnen vorm wordt gegeven aan
De basis voor deze functie bij overheden ligt in de Archiefwet 1995. |
Context | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 08/03/2016 - 08:15 |
| Verschil tussen archief en documentatie |
Het verschilZowel archieven als documentaire verzamelingen bevatten verschillende soorten informatie die opgeslagen kan zijn op verschillende soorten gegevensdragers. Daarom kan het soort materiaal niet aangeven waar het om gaat. |
Context | 1.1 Definitie | 16/06/2004 - 06:45 |
| Vernietigen, bewaren en datalekken |
InleidingDe invoering van de Wet datalekken per 1-1-2016 heeft tot consequentie dat overheden nog zorgvuldiger met vernietiging van persoonsgegevens om moeten gaan dan ze mogelijkerwijs al deden (of niet). Bij overheden is in dat geval niet alleen rekening te houden met de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP), maar ook met de Archiefwet 1995 (AW95). Beschrijft de eerste vooral wat wel en niet mag met persoonsgegevens, de laatste beschrijft in het geval van bewaring en vernietiging van informatie de toe te passen instrumenten, de verantwoordelijkheden en de manier van documenteren. Aan de hand van stellingen wordt op deze pagina de relatie tussen het onderdeel datalekken van de WBP en de AW95 weergegeven. Beide vullen elkaar mooi aan. |
Grondslag, Informatieobject | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden, 3.6 Beschikbaarstellen, 3.7 Beveiligen, 4 Bewaren | 16/05/2016 - 19:15 |
| Componenten in schema |
Overzicht elementen voor een catalogus |
Context, Handeling, Informatieobject | 1 Ontstaan, 2 Waarderen, 3 Gebruiken, afstemmen en toezicht houden, 4 Bewaren | 11/03/2008 - 22:30 |
| Geluidsopnames (gemeenteraadsverslagen) 1 |
2004 06 15 Verslagen raadDe mogelijke keus voor bewaren van de geluidsopnamen van een commissievergadering leidt tot de volgende vraagpunten die wel eens tot de conclusie zouden kunnen leiden dat de besparing tot hogere structurele beheerskosten zullen leiden. |
Context, Informatieobject | 1.1 Definitie, 4 Bewaren | 15/06/2004 - 12:30 |
| Bibliografie - (Versie 16 december 2023) |
|
Context, Handeling, Informatieobject | 1.1 Definitie, 3.5 Documenteren, 3.6 Beschikbaarstellen | |
| Wat is het semantisch web? |
|
Context, Handeling, Informatieobject | 1.1 Definitie, 3.4 Integreren, 3.5 Documenteren, 4 Bewaren | 16/09/2004 - 17:00 |
| ERPANET |
ERPANET = Electronic Resource Preservation and Network |
Informatieobject | 1.1 Definitie, 3.5 Documenteren, 4 Bewaren | 13/09/2004 - 22:15 |
| Wat is DIV? |
AanleidingIn veel organisaties zijn verschillende beroepsgroepen betrokken bij het informatiebeheer. Belangrijkste partijen zijn ICT en DIV. De beantwoording van de vraag op welke manier collega's van ICT en dan met name de I-managers duidelijk gemaakt kan worden waar de verschillen en raakvlakken tussen de uitvoerders van de archieffunctie en de ICT nu exact zitten houdt mij al een hele tijd bezig. Door het benoemen en onderkennen van die verschillen kan een deel van het langs elkaar werken voorkomen worden. |
Context | 1.1 Definitie | 11/06/2004 - 18:45 |
| Preservation metadata |
Het begrip |
Context, Handeling, Informatieobject | 1.1 Definitie, 2.3 Bepalen van de grondslag en de betrouwbaarheid, 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden, 3.3 Fysiek beheren, 3.4 Integreren, 3.5 Documenteren, 4 Bewaren | 15/09/2004 - 22:00 |
| Vernieuwde site |
Aanleiding
|
11/04/2016 - 23:30 |



Archief?

Over die rol van de archivaris is natuurlijk van belang te weten hoe tegen zo’n functionaris aangekeken wordt. Van belang is te beseffen dat een archief veel meer is dan wat DIV onder zich heeft en bijvoorbeeld de inhoud van een DMS of hoe je het ook noemen wilt. Als regel kan gehanteerd worden dat het gaat om alle informatie die wordt verwerkt in de context van de processen, projecten en andere activiteiten van een overheidsorganisatie of onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.







